- Home
- About us
- Blog
- Shop
- Brands
- ALL Brands List
- Acoustical Systems
- Analog Relax
- Antipodes Audio
- Astell & Kern
- Audio Hungary
- Audio Solutions
- AudioByte
- AudioCircle
- Audiomica Laboratory
- Canary Audio
- Canor Audio
- Chameleon Audio
- Clarisys Audio
- Farad Power Supplies
- Ferrum Audio
- Fezz Audio
- Fonolab
- Glanz
- HiFiMAN
- HoloAudio
- Icon Audio
- LAB 12
- LAIV
- LampizatOr
- Mega Acoustic
- Monrio Audio
- OLIO SPEC
- Origin Live
- Pachancko Labs
- Phasemation
- PLiXIR
- Questyle
- Reed
- Remton
- Revival Audio
- Riviera Audio
- Rockna Audio
- Sbooster
- Shelter
- Sigma Acoustics
- Signal Projects
- Sonnet Digital Audio
- SOtM Audio
- Soulsonic Speakers
- Soundtastic (Struss Audio)
- SPEC
- Synthesis
- Tedeska
- Tellurium Q
- Trafomatic Audio
- Tsakiridis Devices
- Vitus Audio
- Volumio
- Second Hand Deals
- Account
Reed Muse 2C and Muse 3P Review by Hxos+
Ένα πικάπ και ένας ο βραχίονας που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα, σχεδιαστικά και κατασκευαστικά στερεότυπα.
H Reed μας έρχεται από τη Λιθουανία και κατασκευάζει πικάπ και βραχίονες από το 2008. Οι δημιουργίες της αποτελούν προϊόντα εκτεταμένης έρευνας και δοκιμών, ενώ είναι εντελώς ασυνήθιστες. Στο μεγάλο της πικάπ, το 3C, υπάρχει η δυνατότητα οδήγησης άμεσα ή με ιμάντα, ενώ οι βραχίονες της Reed, που υιοθετούν τρία σημεία στήριξης και σταθεροποίηση με μαγνήτες, είναι σταθερές σχεδιάσεις που συμπεριφέρονται όμως ως unipivot.
Το αμέσως μικρότερο πικάπ της Reed από το 3C, το 2C που δοκιμάζουμε εδώ, διατηρεί όλη την τεχνογνωσία του μεγάλου, αλλά ο μηχανισμός οδήγησης είναι μόνον direct drive, ενώ υπάρχει μια και όχι δύο βάσεις για βραχίονες. Εκ πρώτης όψεως το πικάπ της Reed εντυπωσιάζει με την απλότητα της σχεδίασης του. Ένας συμπαγής μεταλλικός κύλινδρος με διάμετρο όσο ένας LP, δηλαδή 12 ίντσες και με μοναδικό «εξόγκωμα» τη βάση στήριξης του βραχίονα. Στην περιφέρεια του κυλίνδρου (του οποίου το μεταλλικό φινίρισμα είναι άψογο), υπάρχουν (μπροστά και αριστερά) τα μακρόστενα μεταλλικά πλήκτρα ελέγχου του πικάπ, on/off, 33/45 στροφές, αλλά και μικρομετρική ρύθμιση της ταχύτητας.
Δοκιμάστε όμως να σηκώσετε το μεταλλικό κύλινδρο της Reed και τα 20 κιλά του μαρτυρούν ότι υπάρχουν κρυμμένα μυστικά. To μεταλλικό πλατό «βυθίζεται» μέσα στον κύλινδρο που είναι το σασί του πικάπ, αφήνοντας ελάχιστη απόσταση, από το πάνω χείλος του σασί, για να μπορεί να περιστρέφετε. Ακόμα και το ματ είναι ασυνήθιστο, αντί για τσόχα η Reed έχει επιλέξει ειδικά κατεργασμένο δέρμα. Κάτω από το πλατό κρύβεται λοιπόν το σύστημα άμεσης οδήγησης της Reed, που χρησιμοποιείται και στο Reed 3C.
Το μεταλλικό υποπλατό οδηγείται από δύο αντιδιαμετρικά τοποθετημένα μοτέρ DC, που εφάπτονται σε αυτό με τροχαλίες. Για να αποφευχθούν οι κραδασμοί που ταλαιπωρούν πολλά πικάπ άμεσης οδήγησης, τα δύο rollers έχουν διαφορετική διάμετρο και περιστρέφονται με διαφορετική ταχύτητα, ενώ η διάμετρος τους δεν είναι μαθηματικό πολλαπλάσιο της διαμέτρου του υποπλατό. Επιπλέον το έδρανο στήριξης του πλατό είναι ανεστραμμένης σχεδίασης από ατσάλι και κεραμικό. Το σύστημα ελέγχου της ταχύτητας χρησιμοποιεί κύκλωμα PLL, που ελέγχει και διορθώνει την περιστροφή κάθε millisecond. Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει ταχύτητα 33 ή 45 στροφές, να αλλάξει την περιστροφή κατά 0,01 σ.α.λ. ή να επιλέξει ταχύτητα από 10 σ.α.λ. έως 82 σ.α.λ..
Εν αντιθέσει με το μεγαλύτερο μοντέλο, το 3C, στο 2C δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής μεταξύ άμεσης οδήγησης και ιμάντα, μπορεί όμως να παραγγελθεί το πικάπ με οδήγηση ιμάντα. Το τροφοδοτικό είναι εξωτερικό 12V, επιλεγμένο για την ποιότητα του, από την Ολλανδική εταιρεία Sbooster.
Ο βραχίονας της Reed, ο 3P, είναι ακόμα πιο ασυνήθιστος από το πικάπ. Η βάση του είναι από ατσάλι, το κυρίως σώμα από μπρούντζο, με διπλό, ατσάλινο αντίβαρο, ενώ το headshell είναι αλουμινένιο. Το πρώτο πράγμα που τραβάει την προσοχή είναι το ξύλινο armtube (θυμάστε τον ξύλινο Grace;). Όχι όμως οποιοδήποτε ξύλο, αλλά ειδικά επεξεργασμένο, που επιδεικνύει τον ιδανικό συνδυασμό ακαμψίας και απόσβεσης. Στη Reed δοκίμασαν πολλά υλικά, όπως μέταλλο, υαλονήματα και ανθρακονήματα, πριν καταλήξουν στο ξύλο. Δοκίμασαν επίσης αρκετά εξωτικά ξύλα, προτού καταλήξουν στις τέσσερις επιλογές για το armtube του βραχίονα.
Τα τέσσερα εξωτικά ξύλα που ο χρήστης μπορεί να επιλέξει (cocobolo, makassar ebony, pernambuco και wenge) έχουν διαφορετική ηχητική συμπεριφορά για να ταιριάξουν με διαφορετικές κεφαλές και συστήματα. Το καλύτερο από όλα είναι το pernambuco και αυτήν την έκδοση του βραχίονα ακούσαμε. Ο 3P είναι ασυνήθιστος και ως προς τον τρόπο στήριξης του. Παρότι μπορεί να θεωρηθεί σταθερός, ουσιαστικά συμπεριφέρεται σαν unipivot, (ως προς τις χαμηλές τριβές του) με τρία όμως σημεία στήριξης. Στον κατακόρυφο και στον οριζόντιο άξονα χρησιμοποιούνται μαγνήτες για τη σταθεροποίηση του βραχίονα και την απόσβεση των κραδασμών.
Είναι δηλαδή υβριδική σχεδίαση που έχει τα καλά των σταθερών βραχιόνων και τα καλά των unipivot. Για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής απόδοσης για την κάθε κεφαλή ο χρήστης μπορεί να ρυθμίσει το antiskating, το VTA αλλά και το αζιμούθιο την ώρα που παίζει ο βραχίονας.
Η ρύθμιση του VTA on-the-fly είναι κάτι που έχουμε ξαναδεί, αλλά η ρύθμιση αζιμουθίου και antiskating είναι κάτι πολύ ασυνήθιστο. Επιπλέον, απόδειξη της δουλειάς που κάνουν στη Reed, είναι το γεγονός ότι ο βραχίονας μπορεί να παραγγελθεί σε 7 πολυτελή μεταλλικά φινιρίσματα, ακόμα και σε χρυσό 24 καρατίων, ενώ υπάρχει επιλογή τριών διαφορετικών καλωδιώσεων, στις οποίες δεν χρησιμοποιείται πουθενά κόλληση, από την κεφαλή έως τα βύσματα RCA.
Reed this
Παρότι ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να ελέγξει όλες τις λειτουργικές παραμέτρους του πικάπ και του βραχίονα, όπως να αλλάξει την ταχύτητα περιστροφής του πλατό ή να παίξει με το VTA για τα βαριά βινύλια των 200gm, στην πράξη τα Reed είναι εξαιρετικά εύχρηστα. Το πλατό ξεκινά αστραπιαία μόλις πατήσουμε το πλήκτρο έναρξης, δεν υπάρχει η καθυστέρηση και το «κόμπιασμα» των πικάπ με ιμάντα, ενώ οποιοσδήποτε δίσκος υποτάσσεται στο πλατό μόλις τοποθετήσουμε το βαρύ μεταλλικό clamp. Ο βραχίονας (δοκιμάσαμε το πικάπ με την «μακριά» έκδοση του βραχίονα των 12 ιντσών) ρέει σαν unipivot, , έχει όμως την συμπαγή αίσθηση σταθερών σχεδιάσεων καθώς οι μαγνήτες ελέγχουν απόλυτα τις οριζόντιες και τις κατακόρυφες κινήσεις του. Tο πικάπ και ο βραχίονας της Reed, ενσωματώνουν προχωρημένη τεχνολογία, ενώ έχουν προκύψει από πειραματισμούς, μετρήσεις, ακροάσεις και μπόλικα πρωτότυπα για το κάθε μοντέλο. Πως παίζουν όμως; Tο ζευγάρι της Reed το ακούσαμε στο στούντιο της αντιπροσωπείας, υποστηριζόμενο από ένα setup αντάξιο τους.
Ο βραχίονας φόραγε την κεφαλή Shelter 501 MKIII και ως phono stage χρησιμοποιήσαμε το λαμπάτο PS1 MKII της Icon Audio. Εάν θα θέλαμε να περιγράψουμε τον ήχο των Reed με μια φράση θα λέγαμε ότι «ζωγραφίζουν στην ησυχία». Όλοι οι θόρυβοι που συνήθως ακούμε στα συμβατικά πικάπ, έχουν μειωθεί σε υψηλό βαθμό. Ακόμα και κάποια από τα φθαρμένα βινύλια μας που συνήθως ακούγονται να «βράζουν», στο Reed ακούστηκαν σαν καινούργια με το θόρυβο επιφανείας και τα σκασίματα να έχουν μειωθεί σημαντικά. Πάνω σε αυτόν τον κατάμαυρο καμβά το ζεύγος πικάπ και βραχίονα χτίζουν ένα μεγάλο μουσικό ηχόραμα, όπου οι περιορισμοί ανήκουν πλέον μόνον στην ποιότητα του δίσκου και στην κεφαλή που φοράει ο βραχίονας. Χαμηλές σαν γρανίτης, βελούδινες μεσαίες και πρίμα που φεγγοβολούν είναι η ηχητική προίκα του λιθουανικού ντουέτου.
Οι δυναμικές είναι ανεξάντλητες. Από τα θροίσματα έως την καταιγίδα τα Reed χαρίζουν στο βινύλιο μια σπάνια αυθεντικότητα, ενώ η ηχητική σκηνή είναι τεράστια, τρισδιάστατη και ευκρινέστατη. Η υψηλή ακρίβεια ταχύτητας του συστήματος άμεσης οδήγησης ξυπνάει μνήμες από κορυφαία πικάπ direct drive του παρελθόντος, όπως το θρυλικό Goldmund Studio και το ξακουστό Revox. Στις παρατεταμένες νότες του πιάνου αρκεί να κλείσεις τα μάτια για να δεις το όργανο ανάμεσα στα ηχεία. Η ακρίβεια περιστροφής του πλατό μεταφράζεται σε εκπληκτικό timing, ο ρυθμός που κρατάει το 2C μας έκανε να χτυπάμε το πόδι ρυθμικά σε όλα τα αποσπάσματα που ακούσαμε, ενώ στα μεγάλα ορχηστρικά ήμασταν έτοιμοι να σηκωθούμε ενθουσιασμένοι για να διευθύνουμε την ορχήστρα. Αυτό είναι και το σημαντικότερο προτέρημα του Λιθουανικού πικάπ, που ο βραχίονας του το αναδεικνύει στον υπερθετικό βαθμό.
Το πικάπ και ο βραχίονας της Reed δεν κοστίζουν λίγα, αποζημιώνουν όμως το μουσικόφιλο με ηχητική αναπαραγωγή τόσο υψηλού επιπέδου, ώστε το κόστος τους να είναι πλέον ακαδημαϊκό θέμα. Όχι ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός, ακόμα και στην πολύ υψηλή κατηγορία τιμής των Reed, κάθε άλλο. Ωστόσο τα αριστουργήματα από τη Λιθουανία οδηγούν το μουσικόφιλο στην αναλογική νιρβάνα, οπότε δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα από τις εναλλακτικές προτάσεις της κατηγορίας τους.
Reed 2C/3P
ΣΧΕΔΙΑΣΗ: Σασί/πλατό/υποπλατό, κίνηση direct drive
ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΠΟΣΒΕΣΗΣ: μάζα
ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ: 33 1/3, 45 σ.α.λ.
ΒΡΑΧΙΟΝΑΣ: Reed 3P
ΚΕΦΑΛΗ: Shelter 501 MKIII
ΕΞΟΔΟΣ ΚΕΦΑΛΗΣ: 0,5mV
ΒΑΡΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ: 20mN
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 485x140x305 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 20 κιλά