- Home
- About us
- Blog
- Shop
- Brands
- ALL Brands List
- Acoustical Systems
- Analog Relax
- Antipodes Audio
- Astell & Kern
- Audio Hungary
- Audio Solutions
- AudioByte
- AudioCircle
- Audiomica Laboratory
- Canary Audio
- Canor Audio
- Chameleon Audio
- Clarisys Audio
- Farad Power Supplies
- Ferrum Audio
- Fezz Audio
- Fonolab
- Glanz
- HiFiMAN
- HoloAudio
- Icon Audio
- LAB 12
- LAIV
- LampizatOr
- Mega Acoustic
- Monrio Audio
- OLIO SPEC
- Origin Live
- Pachancko Labs
- Phasemation
- PLiXIR
- Questyle
- Reed
- Remton
- Revival Audio
- Riviera Audio
- Rockna Audio
- Sbooster
- Shelter
- Sigma Acoustics
- Signal Projects
- Sonnet Digital Audio
- SOtM Audio
- Soulsonic Speakers
- Soundtastic (Struss Audio)
- SPEC
- Synthesis
- Tedeska
- Tellurium Q
- Trafomatic Audio
- Tsakiridis Devices
- Vitus Audio
- Volumio
- Second Hand Deals
- Account
Audio Hungary Qualiton A50i | Greek Review by Hxos+
H AUDIO HUNGARY ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΠΟΡΕΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΩΝ ΣΤΙΣ «ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΦΩΝΗΣ». ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΟΛΗ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΡΑΚΙ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΑΝ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΚΑΙ ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΤΗΣ ΟΥΓΓΑΡΙΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΑΛΛΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΧΟ.
Η Oυγγρική υποδομή στις ηλεκτροακουστικές τεχνολογίες ξεκίνησε να χτίζεται στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και παράμεινε ακμαία για πέντε δεκαετίες από την BEAG (Budapest Electroacoustic Factory), με κορυφαία στιγμή την δημιουργία του ηχητικού εξοπλισμού των Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το 1980.
Συνέχισε έτσι για δύο ακόμη δεκαετίες υπό το όνομα Univox, παράγοντας επαγγελματικό εξοπλισμό και το 2014 αγοράστηκε από την Audio Hungary, η οποία έχει πλέον τα χαρακτηριστικά μιας high-end εταιρίας και τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται όλο και πιο έντονα στη διεθνή αγορά. Ο ενισχυτής λυχνίας APX100 της BEAG αποτέλεσε ορόσημο στην ιστορία της και η Audio Hungary ξεκίνησε με τον Univox APX200, αποδίδοντας τιμή στο ένδοξο αυτό παρελθόν. Σήμερα η εταιρία παράγει μια μικρή αλλά εκλεκτή γκάμα υπό το γενικό όνομα Qualiton. Αυτή αποτελείται από το σετ προ/τελικού Qualiton Classic (APR204/APX200) με ισχύ 100W σε τάξη ΑΒ, κρυμμένες λυχνίες και πιο «retro-pro» εμφάνιση, το ηχείο βάσης Qualiton Q40S με καμπίνα από μασίφ ξύλο και, τέλος, την τετραμελή high-end σειρά Qualiton A.
Η τελευταία συγκεντρώνει και το περισσότερο ενδιαφέρον για τους λάτρεις της λυχνίας, με δυο ολοκληρωμένους σε τάξη Α, ένα phono stage και έναν μετασχηματιστή step-up. Ο Α50i είναι ο ισχυρότερος εκ των δύο, με απόδοση 50W και λυχνίες ισχύος ΚΤ-120 (μπορεί να δεχτεί επίσης ΚΤ-88 και KT-150 χάρη στο έξυπνο σύστημα αυτόματης πόλωσης που διαθέτει), ενώ ο μικρός Α20i χρησιμοποιεί τις 5881. Ο A50i δεν είναι ασφαλώς ο… φτωχός συγγενής από το πρώην «Ανατολικό Μπλοκ» αλλά ένα εξαιρετικά κατασκευασμένο και φιλόδοξο ηχητικά μηχάνημα, που ανήκει στην υψηλή κατηγορία τιμών και, φυσιολογικά, βρίσκει απέναντί του μεγάλα ονόματα του χώρου, τόσο από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ όσο και την Ιαπωνία.
Η σχολή αυτή των πρώην «ανατολικών» δεν πρέπει να υποτιμάται. Έχει σπουδαία ιστορία και βαθιά τεχνογνωσία δεκαετιών, με πιο γνωστό εκπρόσωπο της τον Ρώσο Vladimir Shushurin-Lamm που διαπρέπει κατασκευάζοντας στις ΗΠΑ υπερ-μηχανές σε πολύ υψηλές τιμές πώλησης. Μια σχολή με την οποία εξοικειωθήκαμε κι εμείς στην μικρή γωνίτσα μας χάρη στον «Λυχνάρη», που έμαθε την τέχνη στη Ρουμανία και δημοσίευε λαμπάτες κατασκευές στο «Ήχος&Hi-Fi» κατά τη δεκαετία του ‘90. Ας επιστρέψουμε όμως στο παρόν για να δούμε από κοντά τον πανέμορφο και απαστράπτων Α50i της Audio Hungary, τον κορυφαίο ενισχυτή της ουγγρικής εταιρίας.
ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΑΘΡΕΠΤΗΣ, ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΕΞΩ!
Ο A50i είναι ένας από τους πιο ακριβούς ολοκληρωμένους της αγοράς, αλλά φανερά δεν στηρίζεται στο brand name για να δικαιολογήσει την υψηλή τιμή του, αντίθετα είναι η απτή ποιότητα κατασκευής του αυτό που σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή. Περιλαμβάνει δέκα λυχνίες, έξι μικρές παραταγμένες στην ευθεία κοντά στην πρόσοψη που προέρχονται από τη σύγχρονη παραγωγή της Genalex και πίσω τους τέσσερις μεγάλες λυχνίες ισχύος της Tung Sol. Στο πίσω μέρος του σασί εδράζονται οι δύο μεγάλοι, θωρακισμένοι μετασχηματιστές προσαρμογής, κατασκευασμένοι από την ίδια την εταιρία, η οποία έχει δώσει ιδιαίτερη προσοχή στις δύο εξόδους 4Ω και 8Ω, ώστε το αποτέλεσμα να μην διαφοροποιείται ηχητικά επί της ουσίας, παρά μόνο να οδηγεί σωστά τα διαφορετικά φορτία. Η πλάτη με τα βύσματα αποπνέει πολυτέλεια χάρη στην πολύ υψηλή τους ποιότητα και είναι μια ευχάριστη αλλαγή που αυτά τα εξαιρετικά βύσματα για τις εξόδους των ηχείων έχουν φρέσκια εικόνα και αναγράφουν το όνομα του ντόπιου κατασκευαστή Kacsa. Μάλιστα, έχουν μεταλλικά δακτυλίδια-ελάσματα, για να μην χαλαρώνουν με τον καιρό οι συνδέσεις με δίχαλο.
Τα RCA είναι κι αυτά κορυφαίας ποιότητας και υπάρχει έξοδος γραμμής που, όμως, δεν είναι ρυθμιζόμενη, ενώ θα βρούμε και μια τέταρτη είσοδο με μίνι XLR, μια επιλογή που γίνεται λόγω του χαμηλού προφίλ του σασί. Ο Α50i εξοπλίζεται με ένα μεγάλο προστατευτικό πλέγμα, που αγκαλιάζει όλο το σασί και ενώνεται με τέσσερις βίδες στο κάτω μέρος. Δεν υπάρχουν φανερές βίδες παρά μόνο εκεί, οι πλευρές του σασί δεν είναι επίπεδες αλλά κλείνουν προς τα κάτω δημιουργώντας μια όμορφη εικόνα και οι ακμές, τόσο του σασί όσο και του πλέγματος, είναι άψογα στρογγυλεμένες.
Η ποιότητα και η τέλεια λείανση όλων των μεταλλικών μερών είναι υποδειγματικές και το φινίρισμα «καθρέπτη» στο ατσάλινο σασί είναι πραγματικά εξαιρετικό. Θα λέγαμε ότι ο ενισχυτής αν μην τι άλλο δείχνει τα λεφτά του, ίσως μάλιστα να είναι ανώτερος σε θέματα αντιληπτής ποιότητας κατασκευής σε σύγκριση με τον διάσημο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει. Η εργονομία κινείται σε εξίσου υψηλά επίπεδα. Ο χειρισμός επιτελείται από το διπλό ρυθμιστικό στο κέντρο της πρόσοψης, όπου το περιφερειακό δακτυλίδι επιλέγει τις εισόδους και το κεντρικό τη στάθμη. Κάτω αριστερά από αυτό υπάρχει ένα LED που αλλάζει χρώμα μετά την χρονοκαθυστέρηση και στα δεξιά της πρόσοψης η σειρά των τεσσάρων LED για τις εισόδους κάνει φανερή την επιλεγμένη, χωρίς την ανάγκη για περιττές ενδείξεις.
ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΑΘΡΕΠΤΗΣ, ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΕΞΩ!
Ο A50i είναι ένας από τους πιο ακριβούς ολοκληρωμένους της αγοράς, αλλά φανερά δεν στηρίζεται στο brand name για να δικαιολογήσει την υψηλή τιμή του, αντίθετα είναι η απτή ποιότητα κατασκευής του αυτό που σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή. Περιλαμβάνει δέκα λυχνίες, έξι μικρές παραταγμένες στην ευθεία κοντά στην πρόσοψη που προέρχονται από τη σύγχρονη παραγωγή της Genalex και πίσω τους τέσσερις μεγάλες λυχνίες ισχύος της Tung Sol. Στο πίσω μέρος του σασί εδράζονται οι δύο μεγάλοι, θωρακισμένοι μετασχηματιστές προσαρμογής, κατασκευασμένοι από την ίδια την εταιρία, η οποία έχει δώσει ιδιαίτερη προσοχή στις δύο εξόδους 4Ω και 8Ω, ώστε το αποτέλεσμα να μην διαφοροποιείται ηχητικά επί της ουσίας, παρά μόνο να οδηγεί σωστά τα διαφορετικά φορτία. Η πλάτη με τα βύσματα αποπνέει πολυτέλεια χάρη στην πολύ υψηλή τους ποιότητα και είναι μια ευχάριστη αλλαγή που αυτά τα εξαιρετικά βύσματα για τις εξόδους των ηχείων έχουν φρέσκια εικόνα και αναγράφουν το όνομα του ντόπιου κατασκευαστή Kacsa. Μάλιστα, έχουν μεταλλικά δακτυλίδια-ελάσματα, για να μην χαλαρώνουν με τον καιρό οι συνδέσεις με δίχαλο.
Τα RCA είναι κι αυτά κορυφαίας ποιότητας και υπάρχει έξοδος γραμμής που, όμως, δεν είναι ρυθμιζόμενη, ενώ θα βρούμε και μια τέταρτη είσοδο με μίνι XLR, μια επιλογή που γίνεται λόγω του χαμηλού προφίλ του σασί. Ο Α50i εξοπλίζεται με ένα μεγάλο προστατευτικό πλέγμα, που αγκαλιάζει όλο το σασί και ενώνεται με τέσσερις βίδες στο κάτω μέρος. Δεν υπάρχουν φανερές βίδες παρά μόνο εκεί, οι πλευρές του σασί δεν είναι επίπεδες αλλά κλείνουν προς τα κάτω δημιουργώντας μια όμορφη εικόνα και οι ακμές, τόσο του σασί όσο και του πλέγματος, είναι άψογα στρογγυλεμένες.
Η ποιότητα και η τέλεια λείανση όλων των μεταλλικών μερών είναι υποδειγματικές και το φινίρισμα «καθρέπτη» στο ατσάλινο σασί είναι πραγματικά εξαιρετικό. Θα λέγαμε ότι ο ενισχυτής αν μην τι άλλο δείχνει τα λεφτά του, ίσως μάλιστα να είναι ανώτερος σε θέματα αντιληπτής ποιότητας κατασκευής σε σύγκριση με τον διάσημο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει. Η εργονομία κινείται σε εξίσου υψηλά επίπεδα. Ο χειρισμός επιτελείται από το διπλό ρυθμιστικό στο κέντρο της πρόσοψης, όπου το περιφερειακό δακτυλίδι επιλέγει τις εισόδους και το κεντρικό τη στάθμη. Κάτω αριστερά από αυτό υπάρχει ένα LED που αλλάζει χρώμα μετά την χρονοκαθυστέρηση και στα δεξιά της πρόσοψης η σειρά των τεσσάρων LED για τις εισόδους κάνει φανερή την επιλεγμένη, χωρίς την ανάγκη για περιττές ενδείξεις. Η έναυση γίνεται από μεγάλο διακόπτη στην αριστερή πλευρά του σασί, όπου υπάρχει κενό στο πλέγμα. Κάποιοι θα παραπονεθούν ότι το tube rolling δεν συμβαδίζει με το δύσκολα αφαιρούμενο προστατευτικό πλέγμα και όντως είναι έτσι, αλλά φανταζόμαστε ότι οι περισσότεροι θα θελήσουν να τον έχουν «γυμνό», τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρώσουν τους πειραματισμούς τους. Εξάλλου, το εντυπωσιακό μεταλλικό τηλεχειριστήριο, που δουλεύει με ραδιοσυχνότητες, δεν παρέχει επιλογή εισόδων, παρά μόνο στάθμη και σίγαση, αλλά κι αυτό είναι ήσσονος σημασίας. Αντίθετα, είναι άξιο λόγου το σύστημα αυτόματης πόλωσης που φροντίζει για τις βέλτιστες συνθήκες λειτουργίας του σταδίου εξόδου και μας δίνει τη δυνατότητα να τοποθετήσουμε τόσο ΚΤ-88 όσο και ΚΤ-150. Περί της τάξης Α, πολλά λέγονται αλλά ελάχιστα αποδεικτικά στοιχεία μπορεί κανείς να βρει κατά τη διάρκεια μιας δοκιμής. Άλλοι κατασκευαστές 50άρηδων λαμπάτων αναφέρουν πως δίνουν τη μισή ισχύ σε τάξη Α και άλλοι ένα μικρό ποσοστό αυτής της ισχύος.
Ίσως η μεγάλη τιμή της ασφάλειας στον Α50i να είναι αρκετά πειστική για την ενέργεια που μπορεί να αποδώσει στα φορτία ο ενισχυτής, αλλά είναι η έξοχη συμπεριφορά του με δύσκολα, τρίδρομα ηχεία ίσως η πιο καλή ένδειξη γι’ αυτό. Υπάρχει ασφαλώς και το θέμα της αντίστασης εξόδου/συντελεστή απόσβεσης, όπου ο Α50i φανερά κινείται σε πολύ καλά επίπεδα και συμπληρώνει την εικόνα ενός εξαιρετικά «οδηγικού» και ισορροπημένου τονικά ενισχυτή, ανεξάρτητα από το φορτίο που καλείται να οδηγήσει.
Το πυκνοκατοικημένο εσωτερικό του είναι υπόδειγμα συναρμολόγησης. Δεσπόζει ο μεγάλος τοροειδής μετασχηματιστής τροφοδοσίας, υπάρχουν αρκετές σταθεροποιήσεις τάσης με solid state τεχνολογία και μια σειρά από βοηθητικές πλακέτες για τη ρύθμιση της πόλωσης, τον τηλεχειρισμό και άλλες λειτουργίες ελέγχου. Μπορεί βέβαια να δείχνει πολύ μοντέρνος, όμως το κύκλωμα του σήματος υλοποιείται με τρόπο hard wired για πολύ μικρές διαδρομές, γύρω από τις σπέσιαλ new old stock κεραμικές βάσεις των λυχνιών. Ο ξύλινος «πυρήνας» του μετασχηματιστή τροφοδοσίας για το μοντάρισμα και η επίστρωση φελλού στα τέσσερα πόδια δείχνουν, εξάλλου, την προσοχή του κατασκευαστή σε ασυνήθιστες λεπτομέρειες.
ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΣΕ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΜΕ ΠΥΚΝΗ 3D ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ
Χάρη στο στρώσιμο, επί 100 ώρες, και το ενδελεχές εργαστηριακό τσεκάρισμα του Α50i πριν αυτός φύγει από το εργοστάσιο, ο κορυφαίος ενισχυτής της Audio Hungary είναι περίπου ετοιμοπόλεμος out of the box. Τον ακούσαμε από την έξοδο των 8Ω με το αναίσθητο ATC SCM70SL και από την έξοδο των 4Ω με το ευαίσθητο Monitor Audio Gold 300. Τα δύο αυτά ηχεία έχουν σχέδια τριών δρόμων και διαθέτουν χαμηλές συχνότητες που αναπαράγουν άνετα τα 30Hz, έτσι έθεσαν ψηλά τον πήχη της ανάλυσης και της ταχύτητας απόκρισης των πιο δύσκολων μεταβατικών και στάθηκαν ικανά να αποκαλύψουν πόσο μακριά φθάνουν οι ικανότητες οδήγησης του ενισχυτή. Με βάση τις ακροάσεις μας, λοιπόν, ο Qualiton A50i αποτελεί μια μεγάλη έκπληξη για τα δεδομένα της ισχύος του. Οι περισσότεροι λαμπάτοι αυτής της ισχύος «σέρνονται» με τέτοια ηχεία, παχαίνουν και φυσικά αδυνατούν να τα οδηγήσουν όπως ένας ισχυρός solid state αλλά όχι και ο Α50i.
Ο ενισχυτής έχει έξοχη ταχύτητα, ανάλυση και δυναμικά ξεσπάσματα και έφθασε το μεγάλο ATC στο 90-95% των δυνατοτήτων του, χωρίς να αλλοιώσει στο ελάχιστο την μόνιτορ φυσιογνωμία του, αποδίδοντας βαθύ, σφιχτό και ομαλό χαμηλό, εξαιρετικά ελεγχόμενο και συνάμα ογκώδες και ταχύ. Το ποσοστό που λείπει, αυτό το 5-10%, αφορά το πρώτο σημείο κρος, όπου είχαμε μικρή υποχώρηση του σώματος και των χωρικών πληροφοριών στο κάτω σημείο λειτουργίας του μιντρέιντζ θόλου, χωρίς αυτό να είναι περιοριστικό για τη ροή και τη μουσικότητα. Περνώντας στο Gold 300, φθάσαμε στο 100% αφού τα πέντε επιπλέον dB του Μ.Α. μας έδωσαν τα απαραίτητα αποθέματα.
Η τονικότητα και πάλι άψογη, ουδέτερη, οι χροιές με «επαγγελματική» ακρίβεια και η πελώρια σκηνή έδωσε απαράμιλλη εστίαση, χωρίς να χαριστεί ο ενισχυτής στην τάση του Gold να προβάλλει λίγο παραπάνω το χαρισματικό τουίτερ του. Το τίμπρο είναι πολύ πυκνό και τα όργανα απλώνονται τρισδιάστατα με εξαιρετικό χώρο ανάμεσά τους, τομείς όπου οι λυχνίες προηγούνται. Αν με ρωτούσατε, θα προτιμούσα να ταιριάξω τον Α50i με ένα ηχείο με τα χάρτινα διαφράγματα του ATC και την ευαισθησία του M.A. και, με βάση τις πρόσφατες δοκιμές μας, θα έδειχνα προς την κατεύθυνση των PMC και Audio Solutions. Επιβάλλεται οδηγικά, αναλύει σε βάθος και δίνει πολύ γρήγορα την δύναμη του, αποτελώντας έναν αδέκαστο κριτή της τονικότητας του κάθε ηχείου. Ένας πρακτικά αόρατος ενισχυτής που λειτουργεί ως τέλειος καθρέπτης των συνοδών και των ηχογραφήσεων. Ακούστε τον οπωσδήποτε!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: ολοκληρωμένος ενισχυτής λυχνίας
ΛΥΧΝΙΕΣ: 4xKT-120, 2xECC83, 4xE88CC
ΙΣΧΥΣ: 2x50W (425 mVin)@0,75% THD
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 30Hz-100KHz (-3dB@max power)
ΘΟΡΥΒΟΣ: -95dB (<1mV) ΕΙΣΟΔΟI: 3xRCA (10KΩ), 1xmini XLR
ΕΞΟΔΟΙ: ηχείων 4 έως 8Ω, line out
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 300W (T6,3Α ασφάλεια)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΒxΥ): 350x400x210 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 25 κιλά